Wat is een elektrische turbo?

De eerste turbo werd in 1925 gelanceerd. Ondertussen volgde innovatie na innovatie. Vandaag is er zelfs sprake van elektrische turbo’s. Waarom is dit goed nieuws? De elektrische turbo is dé oplossing voor een bekend turbo probleem: het zogenaamde turbogat. Wij leggen uit hoe zo’n elektrische turbo werkt.

Een turbogat is een gebied in het toerenbereik van de auto waarin de turbo niet voldoende drukheeft. De auto levert dan geen optimale prestatie. Door de jaren heen zijn er al diverse pogingen gedaan om het turbogat aan te pakken. Onder andere met de variabele turbo, dumpvales en dubbele turbosystemen. Zonder succes echter.  

De elektrische turbo verschilt van een conventionele turbo door de aandrijving, namelijk met eenelektromotor. In een traditionele turbo wordt de werking ervan aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Het kan echter enige tijd duren voordat een turbocharger volledig op gang komt, wat resulteert in een vertraging in het leveren van extra vermogen (ook bekend als "turbo-lag"). Dat zijn momenten waarop de motor niet optimaal presteert.

De werking vaneen elektrische turbo

Om deze problemen te voorkomen is de elektrische turbo ontwikkeld. Deze is in het inlaattraject van de motor gemonteerd. De elektrische turbo is in staat om binnen 250 ms de gewenste druk te leveren. Nadat de elektrische turbo zijn werk heeft gedaan, neemt de conventionele turbo het werk over.

Een elektrische turbolader voegt een elektrisch aangedreven compressor toe aan het turbosysteem. Deze elektrische compressor kan snel en direct extralucht in het inlaatsysteem duwen zonder te hoeven wachten op de uitlaatgassen om druk op te bouwen.

De elektrische turbolader wordt aangedreven door een elektrisch systeem, zoals een batterij of een 48V-boordsysteem, en kan worden geïntegreerd met andere technologieën, zoals regeneratief remmen of energieopslagsystemen. Het doel van een elektrische turbolader is om de responsiviteit van de motor te verbeteren en het vermogensbereik uit te breiden, vooral bij lagere toerentallen.